Uppdatera kartan!
9 nov 2015, 07:40 av DP3R
9 nov 2015, 16:35
av Kottizen
2
Vi jobbar på att få igång kartans nattliga uppdateringar igen. Anledningen till varför det har dröjt är för att det tyvärr är lite mer än att bara "göra det", då kartan är en ganska resurskrävande funktion.
Kartan består av ett program, Overviewer, som läser av världmappen och skapar bilder av den, likt jättestora och jättemånga skärmdumpar. Att skapa detta från grunden tar åtskilliga timmar, och det orsakar lätt lagg på servern, eftersom att det är en ganska krävande process. Det gör i sin tur att vi inte kan göra det på samma serverdator som själva Minecraft-servern, men samtidigt är det ju främst där som världmappen ligger.
En tanke är att jag laddar ned hela världmappen, genererar en karta och sedan laddar upp den till serverdatorn. Då kan man sedan, varje natt, uppdatera kartan. Själva uppdateringen innebär att man bara uppdaterar de bitar av världen som har ändrats sedan den senaste uppdateringen. Det är fortfarande resurskrävande (= kan orsaka lagg), men en uppdatering brukar historiskt sett bara ta 30-60 minuter. Lägger man den då på natten, runt klockan 4, är det såpass få spelare online att lagget inte märks av.
Problemet just nu är att det är ganska mycket att ladda ned (världmappen) och ladda upp (kartan), när det gäller att generera en ny karta. Det är dock den bästa lösningen jag kan se i nuläget, så det blir nog den som jag kommer köra på.