Logga in

För att logga in, anslut till servern och skriv /login i chatten.

Alternativt, använd en inloggningskod nedan.
Läs mer om inloggningskoder»

För att logga in behöver du godkänna användandet av kakor.
Läs om hur kakor används »

25 inloggade spelare

Forum

Kategori
Senaste inlägg
Trådar
Inlägg

Nyheter

Stora och små nyheter om hva som skjer på Kottcraft.

Sommarstaden 2025!

12 sep, 15:45 av JennieParker87
296
8367

Journaler

Inblickar i vad som händer bakom kulisserna.

Stöd för att logga in med 1.21.9

3 okt, 16:38 av se27213
270
2978

Evenemang

Information om och diskussion kring evenemang på Kottcraft.

Mapart-tävling – Halloween Edition!

29 sep, 23:32 av Skater_KC
166
2464

Allmän diskussion

Hittar man inte en lämplig kategori för sin tråd är detta ett bra val.

Netherrite eller Trähuggning?

23 okt, 14:41 av NorrFisken
4616
41215

Frågor & svar

Ställ och besvara frågor om Minecraft och Kottcraft.

Kan inte sitta på trappor längre?

4 aug, 18:46 av JennieParker87
1529
10142

Stadsinformation

Har din stad lediga tomter? Har du precis invigt en tågbana i staden?

Algiers söker medlemmar

17 sep, 10:18 av Antonious_
1782
9783

Förbättringsförslag

Diskutera förslag som man tror skulle göra Kottcraft ännu bättre.

Resursområden

23 okt, 08:16 av se27213
1456
13001

Spelarpresentationer

Vem är du? Vem är du inte? Här kan man presentera sig!

K0ALAN är tillbaka!!

9 maj 2024, 12:46 av K0ALAN
780
7067

Köp & sälj

Hitta jobb, sök föremål och bedriv handel med andra spelare.

Halloween i /go artsales

26 okt, 14:59 av MsChummy
1045
5867


Senaste forumaktivitet

Tråd
Senaste inlägg
Inlägg

Halloween i /go artsales

26 okt, 14:59
av MsChummy
1
Välkomna och smyg runt lite i mörkret,  om du törs...buu! 👻💀 Lite nytt och lite gammalt och även några "söta" spelarhuvuden till salu.

Netherrite eller Trähuggning?

23 okt, 14:41
av NorrFisken
5
Zpq köper in netherrack för 120mm/stack. Netherrack går att sälja i /go kg för 126mm/stack, men är ofta fullt där om inte Lollis har hunnit rensa, däremot kan man också sälja netherrack i /go blocket på 4e våningen för 121mm/stack och vilket brukar ha otroligt stort lager Vill man maximera vinst kan man också sälja till /go norr för 130mm/stack😉

Resursområden

23 okt, 08:16
av se27213
8
Jag vill påminna om att /go wild (och även de flesta andra teleporteringspunkter) faktiskt är privata och ägs av spelare. Dessa kostar mynt att flytta och kanske inte underhålls. De som finns i natur och är till för just att snabbt komma till natur blir förstås snabbt skövlade, främst på trä. Problemet är alltså inte /go wild i sig utan i så fall att den rekommenderas till nya spelare! Tills den är flyttad kommer det att vara så.  Dessutom är det mesta som är skövlat på platsen ovan mark (trä), det finns förstås mängder av sten, jord och andra block där  så att den skulle vara helt värdelös för nya spelare är ju inte helt sant.  Jag har aldrig tyckt att det varit svårt att hitta ny mark på någon server, men jag har också alltid varit beredd att lägga några minuter på detta och aldrig förväntat mig att få allt serverat. Jag har nu flyttat den statliga /go natur en liten bit till orörd och ny mark, en plats dit man annars lätt hade kunnat gå till bara på några minuter. Det kommer dock förstås inte dröja länge innan även den är skövlad.

Produkter i /go Flugans

20 okt, 19:58
av Flugsvamp2
3
Fixar only for u :P

_lollis borde få mer uppskattning

10 okt, 17:14
av Debu
15
Instämmer helt och hållet i Skater_KC:s välformulerade inlägg!

1.21-saker just nu i Artaid

4 okt, 20:36
av Skater_KC
2
Nu finns även en maxad mace  (Mending, Unbreaking3, Fire Aspect2, Density5 och Wind Burst3) i /go ArtAid, pris 250 000 mm

Stöd för att logga in med 1.21.9

3 okt, 16:38
av se27213
1
Mojang släppte 1.21.9 den 30:e september, tillägget vi använder för att kunna spela med den versionen har nu släppts och jag har precis lagt in det  stödet. Servern kör fortfarande 1.21.8, jag räknar med att påbörja arbetet med att uppgradera servern till 1.21.10 inom kort Stödet är experimentellt och buggar finns. Vi rekommenderar alltid att man använder samma version på sin klient som servern kör, då det är säkrast. För information om hur man spelar med olika versioner har vi en (äldre) guide här https://kottcraft.se/library/andra-version-i-spelet

Vi har uppdaterat lite i /go flugans

1 okt, 16:24
av _Lollis
3
Mycket bra affär! 

/go deco - Huvuden och VIP

1 okt, 14:30
av WeirdoChicken
1
/go deco - Nyöppnad affär som säljer dekorativa huvuden och VIP-koder till bra pris!

Mapart-tävling – Halloween Edition!

29 sep, 23:32
av Skater_KC
9
Då väntar museet med att köpa in konst som ingår i denna tävling och visar den i /go Art först efter att tävlingen är avgjord.

Superviktig tråd

26 sep, 11:29
av gnej
254
ok mammalollis

Öppet bildarkiv från Kottcraft

23 sep, 22:22
av Antonious_
38
Ett riktigt roligt event! Det va också kul att komma tvåa men Gnej är helt enkelt bara bättre xd

/go saker skiftar utbud

19 sep, 23:43
av Repstaket
15
Nu finns det även ofärgat glas till salu för lite billigare än de färgade varianterna. Välkommen till /go saker

/go flugans Finns nu Vip 7 dagars koder!

18 sep, 20:55
av Flugsvamp2
1
Passa på nu till helgen och unna dig rejält Med Flugans Värdekoder!

Välkommen till ....

18 sep, 20:07
av POWERofMUFFINS
54
En fågel viskade i mitt öra att någon kommer göra ett dyrt återbesök i slutet av året för att dela ut 2,5M till våra ENCO-aktieägare! :o

Algiers söker medlemmar

17 sep, 10:18
av Antonious_
1
Hej! Mitt namn är Anton och går under namnet Antonious_ på Kottcraft. Jag är borgmästare i staden Algiers som jag driver tillsammans med Pluppiplopp. Vi är en stad som just nu är aktiv och ständigt expanderar både med plotter och mer reglerat.  Namnet kommer från Algeriets huvudstad "Algiers" och är Kottcrafts ökenparadis. Från fina skyskrapor till fina gårdar så har vi ständigt fokuserat på en stad som är både välkommande med offentliga plotter och en reglerad innestad som byggs efter en byggnadskod för att behålla en fin miljö. Vi har tre delar i staden, Centrala Algiers, Houariområdet och Norra Algiers.  - Centrala Algiers: Innerstan! Fina byggnader och gator i centrala stan, byggs mer reglerat! - Norra Algiers: Här är mer offentliga plotter utan specifika byggkoder tillgängligt för allmänheten, låt kreativiteten flöda och visa vad du kan bygga! - Houariområdet: Vårat nya område som sträcker sig från centrala delen mot våran närliggande stad Tropic Town. Här finns den stora fina Statsgården med Statyer av både mig och Pluppiplopp men här ska även byggas skyskrapor! Vi söker medlemmar så önskas också personer som älskar att bygga och vill se staden växa! Vi är kortfattat en stad som har en bra gemenskap och passar både nybörjare och mer rutinerade spelare.  Om du är intresserad tveka inte att skriva i detta forum eller skriva ett PM till mig på servern annars skriv /c join Algiers så ses vi där. Vid spawn har vi massvis med information för att komma igång :) Med vänlig hälsning Antonious_ Borgmästare i Algiers

"/plot info" när man står på plott

16 sep, 07:28
av se27213
14
1) Jag ser inte riktigt vitsen med det eftersom /here finns, är kortare och ger mer info. Att ändra kod när en bra funktion redan finns är mycket lågt prioriterat. 2) Plotid syns direkt i inforutan när man skapar en ny tomt, dock syns detta först när man rört sig eftersom koden av prestandaskäl inte uppdaterar den rutan när man står helt stilla. Om du rör dig det allra minsta kommer informationen aktualiseras direkt. Av samma anledning står id kvar i rutan om du tar bort en tomt med /plot delete, tills du rör dig. 3) Detta står i inforutan till höger och syns dessutom i stadsloggen! 4) Du har helt rätt! :-) 5) Dessvärre inte. Det står dig dock förstås fritt att själv skapa dessa utifrån den dokumentation som finns i biblioteket :-) https://roperzh.github.io/grapse/ Är t ex rent visuellt ett mycket tilltalande verktyg! Sammanfattningsvis känns hela diskussionen om plotid kraftigt överdriven. Det är relativt sällan man som spelare måste hantera detta id alls och aldrig i kommandon. Om man vill bläddra fram tomten i stadsloggen på hemsidan kan det dock vara bra att känna till. Jag har under mina snart 8 år, även som administratör, relativt sällan behövt fundera på det, och i stort sett aldrig som spelare.  /plot tp ID kan vara användbart, men det har man som spelare ändå inte tillgång till och det är det enda kommando man behöver id till. 

Sommarstaden 2025!

12 sep, 15:45
av JennieParker87
8
Grattis till er! :)

Enormo Extras öppnar dörrarna till...

10 sep, 19:48
av POWERofMUFFINS
1
I höst öppnas dörrarna till spelhuset Enormo Extras Games /go EEgames Mer info släpps inför öppningen :) b2BQq2WP5kk Intro f.t. soundtrack by mysef 

Böcker i lecterns är oskyddade

6 sep, 10:53
av JennieParker87
11
Det finns perms för detta, alltså för huruvida de kan öppna dörrar, sätta home, osv. :)

Notifikationer kring köp o sälj i skyltaffären.

5 sep, 23:04
av se27213
2
Det är möjligt att dessa tider kan harmoniseras och kanske även kortas ned numera när vi har kraftigare servrar. Detta är dock något som enbart Kottizen kommer åt att göra och därtill får bedöma om det kan göras.

Tillverkaren

5 sep, 21:50
av se27213
6
Det korta svaret är att det inte har något med lagg att göra alls längre (sannolikt), det är många år sedan. Problemet ligger snarare i att den inställningen är äldre än Dackefejden och alla rödstenskretsar på servern är anpassade för detta. En ändring till standard skulle göra att man behövde bygga om samtliga, eller väldigt många i alla fall. Av det skälet har vi många av våra gamla inställningar kvar.

Whitelist till /c spawn

4 sep, 13:28
av tannyboi
11
Stöttar förslaget! Hade varit väldigt användbart i mångas fall, inklusive mitt.

Hänvisning till affärer

3 sep, 17:57
av M0shiii
10
Jag stöttar dessa idéer! Kan fungera liknande som /c suggest eller /go, där båda ger exempel på platser, men här istället göra det för bara shops. Typ /s suggest, /shop eller /shops. Vill man även inkludera andra typer av go:s som farmer, pvp, osv. kan det exempelvis använda något i stil med detta format: /go type för att få upp en lista men go:s av den typen. Funderade på om det finns något för att motverka inaktiva shoppar också. Kanske att om ingen har besökt goen inom ett visst tidsspann så tas den bort från listan och ägaren måste lista goen som en shop igen för att den ska dyka upp.

Kottcraft har uppgraderats till 1.21.8

2 sep, 21:46
av se27213
46
Vindladdningar är nu inaktiverat även i natur, tyvärr missade jag detta. Meningen var att detta aldrig skulle varit påslaget. Anledningen är att man kan stå direkt utanför en stad, skjuta in och switcha allt man träffar samt aktivera och ändra all rödsten vilket vi förstås inte kan tillåta. Inriktningen är att allt som är möjligt att aktivera igen skall aktiveras, när så blir möjligt. I detta fall handlar det om att hindra effekterna av projektilen, vilket jag inte lyckats med ännu.