Logga in

För att logga in, anslut till servern och skriv /login i chatten.

Alternativt, använd en inloggningskod nedan.
Läs mer om inloggningskoder»

För att logga in behöver du godkänna användandet av kakor.
Läs om hur kakor används »

Varför omfattande regler

Det är förmodligen inga konstigheter varför det finns regler. Det skulle förmodligen vara konstigare om vi inte hade det. Men för att ändå ge vår syn på varför vi har kanske ganska omfattande regler, men samtidigt inte regler som omfattar precis allt.

Sunt förnuft

Vi som skapat reglerna har inte så stora förväntningar att alla läser våra regler, framförallt inte de yngre spelarna. Detta är inget unikt, eller nytt utan det är så unga människor fungerar. För vissa av er kommer ni kanske känna att det är ganska mycket regler och flera anses dessutom komplicerade. Men reglerna är främst ett komplement till något vi alla kallar för sunt förnuft. Dessutom måste våra moderatorer ha en tydlig och klar grund att jobba på som är så pass bred att de täcker vad som behövs och samtidigt inte är flera sidor långt. Regler bör vara så tydliga och kompletta att de inte går att misstolkas. Reglerna är alltså inte bara gjorda för spelare utan även för moderatorer. Man gör inget bra jobb som moderator om man inte har ett stabilt regelsystem att stå på. Det riskerar att skapa inkosekvent beteende bland moderatorer.

Filosofin för oss går ut på att om man är ny så förväntas man göra ett antal misstag och/eller regelbrott. Det är också då man lär sig att vissa saker är förbjudna och att det förmodligen finns fler saker man bör känna till om man fortsätta spela på servern. Därför är också vårt straffsystem ganska milt för nybörjare, eller om vi uppfattar spelaren som en nybörjare.

Ingen demokrati

Kottcraft är ingen "demokrati" och styrs inte genom demokratiska metoder eller exempelvis några majoritetsröstningar. Det finns en ledning som driver servern i den riktining de anser är rätt. Ledningen tar in information, kunskap, erfarenheter, synpunkter, åsikter från andra beroende på tid och tillgång, i syfte att fatta så bra beslut som möjligt. Kottcraft är heller ingen diktatur, även om servern påminner mer en diktatur än en demokrati, om vi nu ska jämföra och använda poltiska styrmetoder som exempel.

Är detta något unikt, eller ovanligt? Absolut inte. De flesta företag drivs på motsvarande sätt. Spelarna har påverkan på besluten men de är i grunden indirekta. Det betyder att om alla spelare väljer att lämna så är det ett tecken på att någon fattat ett dåligt beslut. Vilket då troligen kommer innebära att ett eller flera beslut behöver göras om. Ska det då krävas att spelare ska lämna servern för att något ska förändras? I princip inte. Det beror helt på vad det handlar om. Att vara lyhörd i ett ledarskap är väldigt viktigt, inte minst i verkliga livet.

Vissa beslut kan komma att fattas efter att man genomfört en röstning på exempelvis serverns forum. Där kommer röstningsresultatet ha en betydande påverkan på beslutet. Vad som avgör när något bör gå till röstning eller inte kretsar oftast kring om beslutet påverkar alla eller en stor del av spelarna. Små saker kommer ofta beslutas utan inblandning av någon spelarröstning. Dock kan en intern röstning ske hos ledning och moderatorer.

Underhållning – ingen simulator

Stadsvärlden på servern fungerar lite som ett samälle, med flera verklighetsliknande funktioner och möjligheter. Kottcraft är dock ingen simulator, utan det mesta är skapat i ett rent underhållningssyfte. En framgångsfaktor för att denna typ av tjänst/spel ska fungera, tror vi, är att man lägger mycket ansvar på enskilda och grupper av spelare. Samtidigt som detta ansvar läggs på spelare så uppstår vissa kontrollbehov, av flera anledningar -- främst för att kunna erbjuda stöd och hjälp, men också för att kunna hantera de spelare som inte klarar av ansvaret i form av exempelvis missbruk. Det finns de som tyvärr hela tiden försöker utnyttja andra eller utnyttja system och använda funktioner eller tjänster till saker som de egentligen inte var tänkt till.

Det går inte att i text rada upp exakt hur ett samhälle ska fungera, varken digitalt eller i verkligheten, utan istället bygger man generellt upp ett ramverk och säkerhetstruktur som innefattar bland annat regler, kontrollsystem och individer som ser till att reglerna följs. System kan vara automatiska övervakningssystem som varnar och/eller uför åtgärder automatiskt.

Skyldigheter

Kottcrafts beslutsfattare består normalt av moderatorer och administratörer, vars uppgift är att hjälpa, tillrättavisa och/eller att tolka regelbrott eller olämpligt beteende, samt hålla utkik efter eventuella riktiga lagbrott. Det är nämligen så att Kottcraft och alla andra svenska servrar som tillhandhåller någon form av yta för forum eller chatt, är skyldig enligt svensk lag att hålla uppsikt på vad som skrivs. Dels vad gäller den så kallade BBS-lagen men också personuppgiftslagen (PUL).