Föra in pengar till städer från hemsidan
4 jul, 13:04 av JoVi06
i går, 08:51
av se27213
25
Jag skrev faktiskt aldrig något om github. Med åtkomst till den koden kan man visserligen se och göra ändringar till våra tillägg, men man kan inte åstadkomma någon faktiskt förändring utan är beroende av att någon annan installerar. I detta fall, och i många andra också, gällde det hemsidan och då är det en helt annan åtkomst vi pratar om. I andra fall kan det t ex gälla databasåtkomst, parameterförändringar eller helt enkelt vanlig systemdrift.
Tänk också på att Kottcraft är enormt stort och man kan inte bara enkelt duplicera driftsmiljön till en testserver eller hantera backuper hur lätt och snabbt som helst eftersom datamängden är påtaglig. All denna serverhantering är en återkommande del och är nästan alltid nödvändig vad man än ska göra. Dessutom är resurserna förstås ändliga. Vi har inte hur mycket cpu/disk/minne som helst och inte hur många servrar som helst. Detta innebär att vi måste hushålla med det vi har och har man väl vuxit ur den hårdvara man kör på är det ofta ingen enkel sak att bara kasta ny hårdvara på problemet. Så med all respekt känns din världsbild något förenklad.
Vad gäller Kottcraft vs andra servrar är det förstås en fråga om tycke och smak. Man kan förstås försöka kopiera konceptet, men är det speciellt innovativt?
Sen vet jag inte om jag direkt ser några andra svenska servrar som klarar sig speciellt mycket bättre? Jag har sett servrar dyka upp och försvinna genom åren. Kottcraft finns kvar, faktiskt till stor del just på grund av det vissa är kritiska mot. Världen finns kvar, våra unika tillägg, en omatchad hemsida. Så ja, visst finns det servrar som har många fler funktioner, som arbeten, lotterier och nästan vad som helst, men det är inte vad vi strävar efter heller.
Vad gäller spelarantalet och speltiden kan jag, precis som du, initialt bara gissa. Dock får jag regelbundet återkoppling vilket gör att jag mer vet än jag gissar. Jag är därför övertygad om att det beror på helt andra saker och inte vår "konservativa form". Faktum är att det är vad som håller många spelare kvar. Jag kan säga detta eftersom jag hanterat så många supportärenden, det handlar snarare om att livet kommer emellan, man spelar annat under en period eller något av många anledningar. Inte att Kottcraft inte ändras hela tiden, så där har du faktiskt till stor del fel.
Sen finns det självklart undantag, jag tvivlar inte ett ögonblick på att det även finns spelare, både nya och även gamla som slutar för att de saknar något de tycker borde finnas. Men, vi har aldrig jobbat för att rädda en spelare och i den processen förlora 10 andra!