Logga in

För att logga in, anslut till servern och skriv /login i chatten.

Alternativt, använd en inloggningskod nedan.
Läs mer om inloggningskoder»

För att logga in behöver du godkänna användandet av kakor.
Läs om hur kakor används »

Forum / Förbättringsförslag

«« « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... » »»
Tråd
Senaste inlägg
Inlägg

Föra in pengar till städer från hemsidan

4 jul, 13:04 av JoVi06
i går, 08:51
av se27213
25
Jag skrev faktiskt aldrig något om github. Med åtkomst till den koden kan man visserligen se och göra ändringar till våra tillägg, men man kan inte åstadkomma någon faktiskt förändring utan är beroende av att någon annan installerar. I detta fall, och i många andra också, gällde det hemsidan och då är det en helt annan åtkomst vi pratar om. I andra fall kan det t ex gälla databasåtkomst, parameterförändringar eller helt enkelt vanlig systemdrift.  Tänk också på att Kottcraft är enormt stort och man kan inte bara enkelt duplicera driftsmiljön till en testserver eller hantera backuper hur lätt och snabbt som helst eftersom datamängden är påtaglig. All denna serverhantering är en återkommande del och är nästan alltid nödvändig vad man än ska göra. Dessutom är resurserna förstås ändliga. Vi har inte hur mycket cpu/disk/minne som helst och inte hur många servrar som helst. Detta innebär att vi måste hushålla med det vi har och har man väl vuxit ur den hårdvara man kör på är det ofta ingen enkel sak att bara kasta ny hårdvara på problemet. Så med all respekt känns din världsbild något förenklad. Vad gäller Kottcraft vs andra servrar är det förstås en fråga om tycke och smak. Man kan förstås försöka kopiera konceptet, men är det speciellt innovativt? Sen vet jag inte om jag direkt ser några andra svenska servrar som klarar sig speciellt mycket bättre? Jag har sett servrar dyka upp och försvinna genom åren. Kottcraft finns kvar, faktiskt till stor del just på grund av det vissa är kritiska mot. Världen finns kvar, våra unika tillägg, en omatchad  hemsida. Så ja, visst finns det servrar som har många fler funktioner, som arbeten, lotterier och nästan vad som helst, men det är inte vad vi strävar efter heller.  Vad gäller spelarantalet och speltiden kan jag, precis som du, initialt bara gissa. Dock får jag regelbundet återkoppling vilket gör att jag mer vet än jag gissar.  Jag är därför övertygad om att det beror på helt andra saker och inte vår "konservativa form". Faktum är att det är vad som håller många spelare kvar. Jag kan säga detta eftersom jag hanterat så många supportärenden, det handlar snarare om att livet kommer emellan, man spelar annat under en period eller något av många anledningar. Inte att Kottcraft inte ändras hela tiden, så där har du faktiskt till stor del fel. Sen finns det självklart undantag, jag tvivlar inte ett ögonblick på att det även finns spelare, både nya och även gamla som slutar för att de saknar något de tycker borde finnas. Men, vi har aldrig jobbat för att rädda en spelare och i den processen förlora 10 andra!

Musikbot i Discord

24 feb, 18:44 av Pepz
7 jul, 11:28
av Leffebooii
6
Musikbot finns nu som en aktivitet. Rythm.  Så klart slut. Sätt er i discorden och viba med rythm

TRÄFÖRSLAGET OCH SKATTSÄNKFÖRSLAGET KOMBINERAT!

3 jul, 22:55 av JoVi06
5 jul, 19:20
av Piggegris
12
#StöttaTräförslagetOchSkattsänkförslaget

Ny statlig butik

5 jul, 18:10 av Piggegris
5 jul, 18:10
av Piggegris
1
Ser att staten äger många butiker i riktningar som End, Nether, Is och Snö men jag tycker att det saknar inriktningen vatten. Där man både kan köpa och sälja ett brett utbud med föremål som man får och finns i vattnet.

Sortera ägda kistor efter koordinater.

16 dec 2019, 22:58 av Repstaket
10 jun, 00:07
av morpheus74
7
Skulle man kunna införa lite mer sortering på kistor? T.ex om de står på en namngiven plot, att den plotten visas med namn efter kistan placering. Det vore även bra att kunna filtrera kistor på att endast visa i Övervärlden, Nether eller End.

Rangordna stadsmedlemmar efter "Senast aktiv"

1 jun, 22:28 av POWERofMUFFINS
8 jun, 23:19
av POWERofMUFFINS
4
Tack, det duger lika bra!

Den stora tråden om att göra Kottcraft bättre!

1 apr, 18:53 av SummerADDE
19 maj, 01:16
av Drafigo12
45
stöttar detta

Towny plugin - Nationer

7 maj, 21:39 av PennvessarPistol
10 maj, 23:36
av JoVi06
3
Hallå?                         Vad tycker andra om denna?

Nytt plugin - MCMMO

6 maj, 21:35 av PennvessarPistol
7 maj, 13:15
av se27213
2
Detta är ett ganska invasivt tillägg som påverkar väldigt mycket av hur servern fungerar, inte minst vad gäller ekonomi. Därtill ser det ut att kosta pengar. Jag kan inte riktigt se att det finns förutsättningar för att införa detta i närtid. Möjligen skulle man kunna överväga att införa delar av det, men det skulle då behöva integreras med våra egna tillägg, vilket förstås kräver tid för utveckling. Vi har en del externa tillägg, på gott och ont, men det är alltid en avvägning att införa eftersom man då än mer blir beroende av andra.

Legalisera byggande av casinon

30 apr, 14:14 av SiggeMackQuack
6 maj, 17:46
av Leffebooii
11
Hade ju vart kul om man vann något. 

/pay + /love

3 maj, 18:25 av Nullens
3 maj, 18:25
av Nullens
1
Jag fick bara en random tanke nyss och det var att det kanske skulle varit najs med en blandning av /pay och /love? Typ som att man kan skicka ett kärleksbrev på swish. Alltså typ att man kan skicka pengar i en /love. Det skulle bara varit en rolig grej och om det blir för klurigt i kodandet, ta inte denna idéen på för stort allvar.  : )

söka bland /go

1 maj, 21:41 av Drafigo12
1 maj, 21:43
av Forumet
2
Jag vet att /ignore över 100 spelare har tydligen en negativ effekt på servern. Däremot på hemsidan så man kan hitta alla "/go" enklare .

Sälja jord i gallerian?

14 apr, 14:09 av JennieParker87
29 apr, 21:38
av Leffebooii
10
Jag lan tänka mig att köpa jord av dig

Angående /go

23 mar, 11:52 av Forumet
2 apr, 19:52
av se27213
3
Det är samma svar jag gav då som gäller även i dag. Funktionen finns men är avsedd för att personal skall kunna flytta runt statliga teleporteringspunkter utan problem. Om denna behörighet gavs ut till spelare skulle man i praktiken få obegränsade antal hem vilket inte är meningen. Vi vill inte heller att spelare med "obegränsat" kapital ska få en ännu större fördel än de redan har. Den kostnad som har föreslagits skulle alltså behöva vara mycket kännbar, så pass att det inte är känns värt att bygga om kommandot, vilket vi skulle behöva. Lösningen är istället att skapa om teleporteringspunkten med den skillnaden att man löper en mikroskopisk risk att en annan spelare köper den innan man hinner skapa om den. Den risken bedömer jag i praktiken vara obefintlig. I undantagsfall, om en placering man har slutar att fungera eller får problem av tekniska skäl som beror på servern, kan en moderator besluta om att flytta den (en bit) åt en spelare. Detta är ovanligt och gjordes mig veterligen senast under tiden vi hade chunklagg för några år sedan då man kunde fastna i block då inte markbitarna laddades in snabbt nog vid teleportering. Ett specialfall finns och det gäller de teleporteringspunkter som ledde till platser i t ex nether eller end vars koordinater raderades i samband med en nollställning. I dessa fall får man gratis vid ett tillfälle sätta koordinaterna på denna teleporteringspunkt. Detta gäller alltså endast om koordinater saknas.

Bostäder/lägenheter i Spawn / Teleborg

1 apr, 20:07 av Siggee_
1 apr, 22:52
av se27213
4
Förslaget är klart intressant. Vi får titta på om och hur det kan implementeras!  Just befintliga lägenheter i Teleborg eller liknande kan vara lite svårt, det finns mycket begränsat med plats och om en får måste alla kunna erbjudas detta annars blir det bråk direkt. Det vet vi helt säkert av erfarenhet.  Eftersom det handlar om nya spelare får det inte bli en kostnadsfråga heller. Det får inte vara attraktivt för köpstarka befintliga spelare heller, då köps allt upp direkt. Det vi inte heller vill göra är att underminera privata städer. Det får alltså inte vara så attraktivt att man väljer att permanent bo där istället för i en privat stad. Det skulle göra att situationen för städer förvärras ytterligare, för vem vill bo i en stad och kanske betala skatt och riskera att den kanske går under om man istället kan bo i en statlig som aldrig kan gå under? Även detta till synes enkla förslag som är klart intressant är alltså fullt av minor och potentiella problem. Jag föreställer mig att man kanske kan ordna något temporärt i en statlig stad som är tillräckligt bra för att placera ut lite kistor och annat för att komma igång men inte så mycket mer. Det är också en stor fördel om detta kan göras med befintliga funktioner, varje kodändring tar tid.  Man måste också komma ihåg att detta inte får kräva någon större arbetsinsats eller bevakning från vår sida, det har vi helt enkelt inte personal till i nuläget. Staten vill egentligen inte bedriva "stadsverksamhet" eftersom vi då måste hantera tomter, arkivering osv. Detta har vi redan fullt upp med i våra egna städer.

/Map eller /karta

25 mar, 11:29 av Siggee_
25 mar, 12:36
av Siggee_
3
oj haha glömde de helt xD 

Osynliga Itemframes och Custom Armour Stands.

16 jan, 20:26 av Asse12
23 jan, 11:54
av SummerADDE
7
Kanske inte... jag har varit uppfostrad i andra diskussionsforum att ta fram gamla trådar om samma ämne än att starta något nytt. Gränsen för vad som är för gammalt har varit olika på olika forum. Sen ville jag mest visa för Asse12 vad svaret var som jag fick då, eftersom jag tror svaret blir densamma.

Gör så att man kan bli tystnad (mutead)

12 jan, 21:47 av kovishu
13 jan, 11:03
av se27213
8
Det tycks finnas en bred missuppfattning vad gäller chatten och det skrivna ordet där. Om man tror att regelbrott som begås i spelet, olaga mord, stöld, grief är värre än vad man kan skriva i chatten misstar man sig gruvligt! Det man kan skriva i chatten kan i vissa fall vara mycket värre och såra mer än något annat man kan göra i spelet. Vet man med sig att man har svårt för att sköta sig i chatten kan man alltid lämna den så att man inte kan skriva alls /chat leave #kottcraft  Det handlar alltså inte om kodning, även om det skulle behöva göras, utan att vi inte ser någon nytta av den eftersom man inte får spela på Kottcraft om man bryter mot reglerna.  Blir man bannlyst för regelbrott, oavsett vilket, har man alltid möjlighet att överklaga och där redogöra för sin sak. Det är inte helt ovanligt att man kan få ett reducerat straff beroende på hur överklagan skrivs och omständigheterna i övrigt. Vi har relativt fasta tider på bannlysningar, men moderatorer har alltid möjligt att göra en egen bedömning och ändra straffet. Är man osäker tar man upp det med ledningen som avgör. Vi kan ha lite mer överseende med språket sena kvällar samt beroende på vilka som är inloggade, men det finns alltid en gräns. Som jag skrev tidigare har vi nolltolerans mot rasism. Även konkreta hot, spridning av personuppgifter som kan vålla stor skada ser vi mycket allvarligt på och där riskerar man att bli avstängd om brottet är särskilt svårt. Återigen, har man svårt att tygla sig och inte kan hjälpa att man häver ur sig något olämpligt finns alternativet att lämna chatten enligt ovan. I annat fall får man nog tyvärr lära sig den hårda vägen. Kottcraft är ingen öppen plattform där alla har rätt att spela och kommunicera, det är ett privilegium man kan mista om man inte sköter sig där.

/craftingtable (/ct) för VIP

3 jan, 19:37 av LumisBananaBread
8 jan, 00:24
av Debu
7
Jag instämmer helt och hållet i det som se27213 skrivit.

Teleporteringsfundering

11 dec 2023, 03:26 av morpheus74
23 dec 2023, 22:43
av 43kg
7
tack för snabbt och informativt svar!
«« « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... » »»

Ny tråd

För att skriva ett svar behöver du vara inloggad med ditt Mojang-konto. Logga in »