Farmer
16 okt 2016, 23:09 av Kimster_
26 okt 2016, 19:13
av LordDhaf
55
För ekonomins skull är det nog AFK som måste bort. Det måste bli omöjligt att få pengar utan att spela aktivt. Då krävs det lite programmering. Man får beräkna varje spelares rörelsemönster. Man kan t.ex. kräva att inom 10 minuter måste spelaren varit i minst X rutor, flyttat sig aktivt med tangentbordet (dvs inte suttit i en vagn eller stått i vatten) och/ eller huggit X block. Om en spelare verkar AFK kan det dyka upp en fråga på slumpad plats på skärmen som fråga "Vill du bli utloggad? Ja/Nej". Om spelaren inte klickar på Nej inom X sekunder så loggas denne ut.
Prestandaproblemen löser ni nog bäst manuellt från fall till fall. Skriv in i reglerna att man inte får bygga så att det blir dålig prestanda. Kör era mätverktyg och kolla vilka chunks som laggar, och påtala detta för dem som bygger där. Ge gärna riktlinjer på max antal hoppers i en chunk, osv.
Jag gillar att bygga farmer själv, men mina tenderar att vara ganska manuella. Minas Tirith:s blazefarm t.ex. innehåller ingen automatisk kvävning av alls, utan man får själv gå runt och slå med svärdet tills de dör.