Logga in

För att logga in på hemsidan, gå in på servern och skriv /login i chatten. Klicka sedan på texten som dyker upp.

25 inloggade spelare

Hantering av lagg

Många Minecraft-servrar över hela världen, stora såväl som små, drabbas mer eller mindre av lagg. På den här sidan beskriver vi lite om vad vi gör för att bekämpa lagg.

Automatiska omstarter

Med start den 5 december 2017 startas stadsvärlden om klockan 06.00 varje dygn. En omstart tar normalt sett knappt fem minuter. Det skickas ut meddelanden i chatten före och efter omstarten, och de som eventuellt är inloggade blir hänvisade till väntsalen. Syftet med de automatiska omstarterna är att reducera lagg, och även om det är en kortsiktig lösning är det i nuläget något vi tyvärr känner oss tvungna att göra.

Avstängda funktioner

Följande funktioner är avstängda på Kottcraft.

Konfiguration

Serverns konfiguration består i grund och botten av tre filer: server.properties, spigot.yml och paper.yml. Innehållet i de filerna är delvis ändrat, vilket gör att Kottcraft i en del avseenden inte beter sej som rena Minecraft-servrar. Nedan följer en tabell med de viktigaste ändringarna.

Konfigurationsfil Egenskap Standardvärde Värde på Kottcraft
paper.yml fast-drain.water false true
frosted-ice.enabled true false
game-mechanics.disable-chest-cat-detection false true
use-hopper-check true false
server.properties view-distance 10 5
spigot.yml player-shuffle 0 500
mob-spawn-range 4 3
entity-activation-range.animals 32 6
entity-activation-range.monsters 32 16
entity-activation-range.misc 16 2
item-despawn-rate 6000 3000
ticks-per.hopper-transfer 8 24
ticks-per.hopper-check 1 24
hopper-amount 1 3
max-tick-time.tile 50 20
max-tick-time.entity 50 25
view-distance 10 5