Logga in

Använd samma inloggningsuppgifter här som när du loggar in i Minecraft. Glömt lösenordet?

Du kan även skriva /login inne på servern.

För att logga in behöver du godkänna användandet av kakor.
Läs om hur kakor används på hemsidan

65 inloggade spelare

Hantering av lagg

Många Minecraft-servrar över hela världen, stora såväl som små, drabbas mer eller mindre av lagg. På den här sidan beskriver vi lite om vad vi gör för att bekämpa lagg.

Automatiska omstarter

Med start den 5 december 2017 startas stadsvärlden om klockan ca 06 varje dygn. En omstart tar normalt sett 5-10 minuter. Det skickas ut meddelanden i chatten före och efter omstarten, och de som eventuellt är inloggade blir hänvisade till väntsalen. Syftet med de automatiska omstarterna är att reducera lagg, och även om det är inte är en långsiktig lösning är det något vi tyvärr känner oss tvungna att göra.

Avstängda funktioner

Följande funktioner är avstängda på Kottcraft.

  • elytraboosters
  • frost walker

Ändrad spawnrate:

Följande spawns har justerats (ex 10% innebär att bara 10% av de spawn som skulle ha inträffat faktiskt lyckas):

  • Guardian 10%
  • Cod 10%
  • Phantom 10%

Konfiguration

Serverns konfiguration består av en mängd konfigurationsfiler. Innehållet i filerna är delvis ändrat, vilket gör att Kottcraft i en del avseenden inte beter sig som rena Minecraft-servrar. Nedan följer en tabell med de viktigaste ändringarna.

Konfigurationsfil Egenskap Standardvärde Värde på Kottcraft
paper.yml fast-drain.water false true
frosted-ice.enabled true false
game-mechanics.disable-chest-cat-detection false true
use-hopper-check true false
server.properties view-distance 10 5
spigot.yml player-shuffle 0 500
mob-spawn-range 4 3
entity-activation-range.animals 32 6
entity-activation-range.monsters 32 16
entity-activation-range.misc 16 2
item-despawn-rate 6000 3000
ticks-per.hopper-transfer 8 24
ticks-per.hopper-check 1 24
hopper-amount 1 3
max-tick-time.tile 50 20
max-tick-time.entity 50 25
bukkit.yml spawn-limits: monsters 70 20
  spawn-limits: animals 15 10
  spawn-limits: water-animals 5 15
  spawn-limits: ambient 15 1
  ticks-per: water-spawns   100
  ticks-per: ambient-spawns   200
  ticks-per: animal-spawns 400 800
  ticks-per: monster-spawns 1 60