- Ny på Kottcraft
- Regler och straff
- Hemsidan
- Moderering
- Stadsvärlden
- Bygga i naturen
- Hantering av kistor
- Stadsförvaltning
- Ekonomi
- Chattkommandon
- Bygga i naturen
- Fördjupning
Hantering av lagg
Många Minecraft-servrar över hela världen, stora såväl som små, drabbas mer eller mindre av lagg. På den här sidan beskriver vi lite om vad vi gör för att bekämpa lagg.
Automatiska omstarter
Med start den 5 december 2017 startas stadsvärlden om klockan ca 06 varje dygn. En omstart tar normalt sett 5-10 minuter. Det skickas ut meddelanden i chatten före och efter omstarten, och de som eventuellt är inloggade blir hänvisade till väntsalen. Syftet med de automatiska omstarterna är att reducera lagg, och även om det är inte är en långsiktig lösning är det något vi tyvärr känner oss tvungna att göra.
Avstängda funktioner
Följande funktioner är avstängda på Kottcraft.
- elytraboosters
- frost walker
Ändrad gamerule
Följande inställningar är ändrade, listan är inte nödvändigtvis uttömmande
- doWeatherCycle=false
- maxEntityCramming=8 i overworld och end
- maxEntityCramming=4 i nether
Ändrad spawnrate
Följande spawns har justerats (ex 10% innebär att bara 10% av de spawn som skulle ha inträffat faktiskt lyckas):
- Guardian 10%
- Cod 10%
- Phantom 10%
Konfiguration
Serverns konfiguration består av en mängd konfigurationsfiler. Innehållet i filerna är delvis ändrat, vilket gör att Kottcraft i en del avseenden inte beter sig som rena Minecraft-servrar. Nedan följer en tabell med de viktigaste ändringarna.
Konfigurationsfil | Egenskap | Standardvärde | Värde på Kottcraft |
paper-world-defaults.yml | fast-drain.water | false | true |
frosted-ice.enabled | true | false | |
game-mechanics.disable-chest-cat-detection | false | true | |
per-player-mob-spawns | true |
true |
|
nether-ceiling-void-damage-height |
128 |
||
max-auto-save-chunks-per-tick | 24 |
8 |
|
prevent-moving-into-unloaded-chunks | false |
true |
|
redstone-implementation | vanilla |
alternate-current |
|
armor-stands-tick | true |
false |
|
server.properties | view-distance |
16 |
|
simulation-distance |
3 |
||
spigot.yml | player-shuffle | 0 | 500 |
mob-spawn-range | 4 | 2 | |
entity-activation-range.animals | 32 | 16 | |
entity-activation-range.monsters | 32 | 24 | |
entity-activation-range.misc | 16 | 8 | |
item-despawn-rate | 6000 | 3000 | |
ticks-per.hopper-transfer | 8 | 24 | |
ticks-per.hopper-check | 1 | 24 | |
hopper-amount | 1 | 3 | |
max-tick-time.tile | 50 | 20 | |
max-tick-time.entity | 50 | 25 | |
bukkit.yml | spawn-limits: monsters | 70 | 20 |
spawn-limits: animals | 15 | 5 | |
spawn-limits: water-animals | 5 | 2 | |
spawn-limits: ambient | 15 | 1 | |
spawn-limits: water-ambient | 5 | ||
ticks-per: water-spawns | 100 | ||
ticks-per: ambient-spawns | 400 | ||
ticks-per: animal-spawns | 400 | 100 | |
ticks-per: monster-spawns | 1 | 10 | |
ticks-per: water-ambient-spawns | 100 |