Logga in

För att logga in, anslut till servern och skriv /login i chatten.

Alternativt, använd en inloggningskod nedan.
Läs mer om inloggningskoder»

För att logga in behöver du godkänna användandet av kakor.
Läs om hur kakor används »

Hantering av lagg

Många Minecraft-servrar över hela världen, stora såväl som små, drabbas mer eller mindre av lagg. På den här sidan beskriver vi lite om vad vi gör för att bekämpa lagg.

Automatiska omstarter

Med start den 5 december 2017 startas stadsvärlden om klockan ca 06 varje dygn. En omstart tar normalt sett 5-10 minuter. Det skickas ut meddelanden i chatten före och efter omstarten, och de som eventuellt är inloggade blir hänvisade till väntsalen. Syftet med de automatiska omstarterna är att reducera lagg, och även om det är inte är en långsiktig lösning är det något vi tyvärr känner oss tvungna att göra.

Avstängda funktioner

Följande funktioner är avstängda på Kottcraft.

  • elytraboosters
  • frost walker

Ändrad gamerule

Följande inställningar är ändrade, listan är inte nödvändigtvis uttömmande

  • doWeatherCycle=false
  • maxEntityCramming=8 i overworld och end
  • maxEntityCramming=4 i nether

 

Ändrad spawnrate

Följande spawns har justerats (ex 10% innebär att bara 10% av de spawn som skulle ha inträffat faktiskt lyckas):

  • Guardian 10%
  • Cod 10%
  • Phantom 10%

Konfiguration

Serverns konfiguration består av en mängd konfigurationsfiler. Innehållet i filerna är delvis ändrat, vilket gör att Kottcraft i en del avseenden inte beter sig som rena Minecraft-servrar. Nedan följer en tabell med de viktigaste ändringarna.

Konfigurationsfil Egenskap Standardvärde Värde på Kottcraft
paper-world-defaults.yml fast-drain.water false true
frosted-ice.enabled true false
game-mechanics.disable-chest-cat-detection false true
  per-player-mob-spawns true

true

  nether-ceiling-void-damage-height  

128

  max-auto-save-chunks-per-tick 24

8

  prevent-moving-into-unloaded-chunks false

true

  redstone-implementation vanilla

alternate-current

  armor-stands-tick true

false

server.properties view-distance  

16

  simulation-distance  

3

spigot.yml player-shuffle 0 500
mob-spawn-range 4 2
entity-activation-range.animals 32 16
entity-activation-range.monsters 32 24
entity-activation-range.misc 16 8
item-despawn-rate 6000 3000
ticks-per.hopper-transfer 8 24
ticks-per.hopper-check 1 24
hopper-amount 1 3
max-tick-time.tile 50 20
max-tick-time.entity 50 25
bukkit.yml spawn-limits: monsters 70 20
  spawn-limits: animals 15 5
  spawn-limits: water-animals 5 2
  spawn-limits: ambient 15 1
  spawn-limits: water-ambient   5
  ticks-per: water-spawns   100
  ticks-per: ambient-spawns   400
  ticks-per: animal-spawns 400 100
  ticks-per: monster-spawns 1 10
  ticks-per: water-ambient-spawns   100