Logga in

För att logga in, anslut till servern och skriv /login i chatten.

Alternativt, använd en inloggningskod nedan.
Läs mer om inloggningskoder»

För att logga in behöver du godkänna användandet av kakor.
Läs om hur kakor används »

Varför tar vissa saker tid?

Först och främst

  • En moderator gör vad hen kan och har tid med.
  • En moderator har många uppgifter utöver att svara på frågor.
  • En moderator har ett liv utanför servern som när som helst tar uppmärksamhet från spelet.

Då situationen på servern är ständigt i förändring är det svårt att ge exempel på vad som alltid funkar bäst. Det är ofta kopplat till antalet inloggade och antalet närvarande moderatorer. Moderatorer har normalt två saker att göra. Dels att hjäpa och moderera, men de är också vanliga spelare som ska få en rimlig mängd tid att kunna vara delaktig i spelet och bygga eller sköta en stad eller vad de nu anser är roligt. Vi har inga heltidsanställda moderatorer, utan nyckelfaktorn till att kunna ha aktiva moderatorer som tycker det är kul är att erbjuda dem möjligheten att spela också. Men tanken är att så fort de ha tid så är de till förfogande att hjälpa förutsatt att de är online osv. Detta är en balansgång och en ansvarsdel som en moderator måste vara mogen att själv kunna hantera.

Har en moderator hjälpt spelare under en längre tid, och sen vill få lite egen tid så är det fullt tillåtet om hen känner så.

Moderatorn får mycket uppmärksamhet

Samtidigt är det populärt att fråga moderatorerna i chatten om precis allt möjligt. Vissa vill bara säga hej, eller hålla någon form av socialt samtal igång (vilket är helt ok). Vissa har behov av direkt problem, små eller stora. Oavsett så får moderatorn ganska mycket uppmärksamhet, och det är ofta flera stycken som behöver hjälpa samtidigt. Detta skapar "kö" eller spelaren upplever att moderatorn inte vill eller orkar eller bryr sig. Men istället handlar det om att de är upptagna med andra spelare. Vissa problem kan ta lång tid att lösa. Det kan ibland ta 15-20 min att lösa vissa saker.

Lösningen till detta bl.a. att ha flera moderatorer. Men det är lättare sagt än gjort, och vi jobbar ständigt med att kunna fylla servern med tillräckligt med moderatorer och chattvakter. Det man också bör känna till är att vissa frågor som ni har, kanske andra spelare kan svara på.

Vissa saker, t.ex hantering av kistor och tomter kan en borgmästare eller en assisten lösa åt er. Rör det en sak i en stad, så vänd er alltid först och främst till stadsledningen. Skriv /here så ser ni vilka som tillhör stadsledningen. Är ni själv borgmästare och kan inte kommandon så finns dels vår hemsida med kommadon, samt fråga en annan Borgmästare eller spelare om de vet.

Fråga rätt person

Ett annat sätt att optimera hjälpresurser är att lägga rätt fråga på rätt nivå, då moderatorer kan få tid att hantera de mer svåra eller komplexa problemen som bara en moderatorn kan lösa. Det är inte alltid lätt att veta självklart, framförallt om man är ny. Men tumregeln är att fråga öppet först och se ifall det kommer svar. Därefter så frågar man mer specifikt. En moderator kanske svarar med att en hänvisning till en sida eller en borgmästare, inte för att de inte bryr sig, utan för att lära spelaren var man ska börja fråga, och själv frigöra sig till svårare problem.

En bra server utmärker sig bl.a. genom att man har aktiva spelare som alla hjälper varandra.

Slutligen och kanske det viktigaste - har man ett problem som man kan ana är lite mer komplicerat än att t.ex. låsa upp en kista så är det bästa att skriva ett supportärende. Då får moderatorerna bättre översikt om vilka problem som är aktuella och kan därmed prioritera de svårare eller de mest akuta. Vissa saker är viktigare än andra, ofta kopplat till spelare som förstör för andra eller på annat sätt påverkar servern negativt. Det gör att vissa frågor hamnar längre ner i listan och spelare kan uppleva att de aldrig får hjälp. Men i princip handlar det om en prioriteringsordning tillsammans med en resursfråga.

Generellt så har vi valt att om vi svarar så gör vi det med en lösning, och säger inget innan dess. Detta för att ärendet inte ska hamna mellan stolarna. Kännar man som spelare att det gått många dagar eller veckor utan att få svar, kan man skriva ett inlägg igen och fråga om ärendet. Alternativt fråga en moderator i chatten.

Tålamod

Vissa ärenden som vi får in är väldigt komplicerade eller svåra, och äter väldigt mycket tid. Flera timmar kan vissa ärenden ta, ibland flera dagar beroende på vad som måster göras. Det gäller att man har tålamod, och respekterar att allt görs på fritid, och ibland kommer det verkliga livet och tar över, och det kommer i alla lägen ha högre prioritet. Minecraft är en form av lek och ett spel, inget annat.